12 ianuarie 2022
Către doamna Susan Wojcicki,
Au trecut aproape doi ani de la începerea pandemiei de COVID-19. Am văzut în mod repetat cât de distructive pot fi dezinformarea și informarea eronată pentru armonia socială, democrație și sănătatea publică; prea multe vieți și destine au fost ruinate și prea multe persoane au pierdut pe cei dragi din cauza dezinformării. În calitate de rețea internațională de organizații de fact-checking (verificarea informațiilor) monitorizăm modul în care minciunile se răspândesc în mediul online și zilnic, vedem că YouTube este unul dintre principalele instrumente de dezinformare și informare eronată din mediul online de la nivel mondial. Aceasta este o îngrijorare majoră pentru comunitatea noastră globală de fact-checking.
Nu vedem un efort semnificativ din partea YouTube de a implementa politici care să abordeze problema. Din contră, YouTube permite ca platforma sa să fie transformată într-o armă de către persoane fără scrupule pentru a-i manipula și exploata pe alții și pentru a organiza și strânge fonduri pentru interese proprii. Măsurile curente se dovedesc insuficiente. Iată de ce vă solicităm să luați măsuri eficiente împotriva dezinformării și informării eronate și să elaborați o foaie de parcurs cu intervenții de politică și produse pentru a îmbunătăți ecosistemul informațiilor și să faceți acest lucru cu organizațiile independente și imparțiale de fact-checking de la nivel mondial.
În ultimul an am văzut cum grupuri conspirative s-au dezvoltat și au colaborat la nivel transfrontalier, inclusiv o mișcare internațională care a început în Germania, a ajuns în Spania și s-a răspândit prin America Latină, totul pe YouTube. Între timp, milioane de alți utilizatori vizionau videoclipuri în limba greacă și arabă care îi încurajau să boicoteze campaniile de vaccinare sau să se trateze contra infecției cu COVID-19 cu tot felul de tratamente născocite. În afară de COVID-19, videoclipurile de pe YouTube promovează de ani de zile tratamente false împotriva cancerului.
În Brazilia, platforma a fost utilizată pentru a amplifica discursul de ură împotriva grupurilor vulnerabile, ajungând la zeci de mii de utilizatori. Nici alegerile nu mai sunt sigure. În Filipine, se foloseșteconținut fals cu peste 2 milioane de vizualizări, care neagă abuzurile împotriva drepturilor omului și corupția din timpul anilor când s-a aplicat legea marțială pentru a cosmetiza reputația fiului răposatului dictator, unul dintre candidații la alegerile care vor avea loc în 2022. În Taiwan, ultimele alegeri au fost marcate de acuzații nefondate de fraudă. La începutul acestui an, întreaga lume a asistat la consecințele dezinformării atunci când o mulțime violentă a atacat Capitolul din S.U.A. Din ajunul alegerilor prezidențiale din S.U.A. și până în ziua următoare, videoclipurile de pe YouTube care susțineau acuzațiile de „fraudă” au fost vizualizate de peste 33 de milioane de ori.
Exemplele sunt prea multe pentru a le putea enumera pe toate. Multe din acele videoclipuri și canale sunt și astăzi online și au trecut pe sub radarul politicilor YouTube, în special în țările în care nu se vorbește limba engleză și în sudul lumii. Ne bucurăm că în ultima perioadă compania a luat câteva măsuri pentru a încerca să rezolve această problemă, dar pe baza a ceea ce vedem zilnic pe platformă, credem că aceste eforturi nu dau roade – de asemenea, YouTube nu a prezentat date de calitate care să dovedească eficiența acestor eforturi.
Până acum platforma companiei a încadrat discuțiile despre dezinformare ca o falsă dihotomie între a șterge sau nu a șterge conținut. Prin aceasta, YouTube evită posibilitatea de a face ceea ce s-a demonstrat că funcționează: experiența noastră de fact-checking împreună cu dovezile academice ne spun că prezentarea de informații verificate este mai eficientă decât ștergerea de conținut. De asemenea, este protejată libertatea de expresie recunoscându-se nevoia de informații suplimentare pentru a reduce riscurile la adresa vieții, sănătății, siguranței și proceselor democratice. Și având în vedere că un procent mare din vizualizările de pe YouTube este generat de propriul său algoritm de recomandare, YouTube ar trebui să se asigure, de asemenea, că nu promovează activ dezinformarea în rândul utilizatorilor săi sau că nu recomandă conținut provenit de pe canale care nu prezintă încredere.
Având în vedere toate aceste aspecte, propunem unele soluții care ar putea schimba mult situația în ceea ce privește reducerea diseminării dezinformării și a informațiilor eronate pe YouTube.
- Un angajament referitor la o transparență semnificativă în ceea ce privește dezinformarea de pe platformă: YouTube ar trebui să susțină cercetări independente cu privire la originile diverselor campanii de dezinformare, amploarea și impactul acestora și cele mai eficiente metode de a demasca informațiile false. De asemenea, ar trebui să-și publice propria politică integrală de moderare cu privire la dezinformare și informațiile eronate, inclusiv utilizarea inteligenței artificiale și ce date stau la baza acesteia.
- Dincolo de ștergerea conținutului din motive de conformitate legală, atenția YouTube ar trebui să se axeze pe furnizarea de context și oferirea de demascări, suprapuse în mod clar pe videoclipuri sau sub formă de conținut video suplimentar. Acest lucru poate veni doar dintr-o colaborare semnificativă și structurată, prin asumarea responsabilității și investiții sistematice în eforturile independente de verificare a informațiilor de la nivel mondial, eforturi care dau rezultate în ceea ce privește rezolvarea acestor probleme.
- Luarea de măsuri împotriva celor care în mod repetat produc conținut marcat constant ca dezinformare sau informare eronată, în special împotriva celor care monetizează respectivul conținut pe platformă și în afara acesteia, în special prin împiedicarea algoritmilor de recomandare să promoveze conținut din astfel de surse de dezinformare.
- Extinderea eforturilor curente și viitoare împotriva dezinformării și informării eronate în alte limbi decât limba engleză și furnizarea de date specifice țărilor și limbilor, precum și servicii de transcriere care funcționează în orice limbă.
Sperăm că veți lua în calcul implementarea acestor idei pentru binele public și să transformați YouTube într-o platformă care într-adevăr face tot ceea ce-i stă în putință pentru ca dezinformarea și informarea eronată să nu fie transformate în arme folosite împotriva utilizatorilor și societății în ansamblu. Suntem gata și putem să ajutăm YouTube. Dorim să avem o întâlnire cu dvs. pentru a discuta aceste probleme și să găsim căi pentru a promova o colaborare și așteptăm cu interes răspunsul dvs. la această propunere.
Africa Check (Senegal, Nigeria, Kenya, Africa de Sud) / Animal Político – El Sabueso (Mexic) / Aos Fatos (Brazilia) / Bolivia Verifica (Bolivia) / BOOM (India, Myanmar și Bangladesh) / Check Your Fact (SUA) / Code for Africa – PesaCheck (Burkina Faso, Burundi, Camerun, Republica Centrafricană, Coasta de Fildeș, Etiopia, Ghana, Guinea, Kenya, Mali, Niger, Nigeria, Senegal, Africa de Sud, Sudan, Tanzania, Uganda și Zimbabwe) / Colombiacheck (Columbia) / CORRECTIV (Germania) / Cotejo.info (Venezuela) / Chequeado (Argentina) / Delfi Lithuania (Lituania) / Demagog Association (Polonia) / Doğruluk Payı (Turcia) / Dubawa (Nigeria, Ghana, Sierra Leone, Liberia și Gambia) / Ecuador Chequea (Ecuador) / Ellinika Hoaxes (Grecia) / Fact Crescendo (India) / Fact-Check Ghana / FactCheck.org (SUA) / FactSpace West Africa / Facta (Italia) / FactcheckNI (Regatul Unit) / Factly (India) / Factual.ro (România) /FactWatch (Bangladesh) / Fakenews.pl (Polonia) / Faktist.no (Norvegia) / Faktograf.hr (Croația) / Faktoje (Albania) / Fast Check CL (Chile) / Fatabyyano (Orientul Apropiat și Africa de Nord) / Full Fact (Regatul Unit) / GRASS – FactCheck Georgia / India Today Group (India) / Istinomer (Serbia) / Istinomjer (Bosnia și Herțegovina) / Hibrid.info (Kosovo) / Knack Magazine (Belgia) / La Silla Vacía (Columbia) / Lead Stories (SUA) / Les Surligneurs (Franța) / Logically (Regatul Unit) / Lupa (Brazilia) / Maldita.es (Spania) / MediaWise (SUA) / Mongolian Fact-checking Center (Mongolia) / MyGoPen (Taiwan) / Myth Detector (Georgia) / NewsMobile (India) / Newschecker (India și Asia de Sud) / Newtral (Spania) / Observador – Fact Check (Portugalia) / Open Fact-checking (Italia) / OŠTRO (Slovenia) / Pagella Politica (Italia) Poligrafo (Portugalia) / PolitiFact (SUA) / Pravda (Polonia) / Rappler (Filipine) / Raskrinkavanje (Bosnia și Herțegovina) / Re:Check/Re:Baltica (Letonia) / RMIT ABC Fact Check (Australia) Rumor Scanner (Bangladesh) / Science Feedback (Franța) / StopFake (Ucraina) / Stopfals.md (Moldova) / Taiwan FactCheck Center (Taiwan) / Tempo (Indonezia) / Teyit (Turcia) / The Healthy Indian Project/THIP Media (India) / The Journal FactCheck (Irlanda) / The Logical Indian (Indian) / The Quint (India) / The Washington Post Fact-checker (SUA) / The Whistle (Israel) / Univision – elDetector (SUA) / VERA Files (Filipine) / Verificat (Spania) / Vishvas News (India) / Vistinomer (Macedonia de Nord) / VoxCheck (Ucraina) / 15min (Lituania),