Context
Miercuri, 27 iunie 2018, în Plenul Parlamentului s-a discutat moțiunea de cenzură depusă de opoziție împotriva premierului Viorica Dăncilă, care a răspuns la criticile opoziției printr-un discurs prin care susține că demontează „zece exemple de astfel de minciuni și manipulări care apar în cuprinsul moțiunii”.
Vom analiza, pe rând, cele „zece exemple” date de premierul Viorica Dăncilă în paralel cu textul moțiunii de cenzură.
Citiți aici analiza pe afirmațiile despre economie
Ce verificăm
- valoarea pensiilor
- soarta pilonului 2 de pensii administrate privat.
Verificare
#1. Despre pensiile actuale
Textul moțiunii | Discursul Vioricăi Dăncilă |
---|---|
Pe lângă minciună, la Ministerul Muncii se practică și nerespectarea legii. Nu ați aplicat legea care prevedea creșterea pensiilor cu 10% de la 1 ianuarie 2018. Ați furat pensia românilor pe 6 luni.
Asta dacă la 1 iulie nu veți anunța o altă amânare. V-ați opus majorării punctului de pensie de la începutul anului și nimeni nu a înțeles de ce! Ne-a lămurit, în schimb, doamna Lia Olguța Vasilescu, care, într-un exces de sinceritate, a afirmat că: „O persoană care cotizează doar la Pilonul I va ieși cu o pensie care de multe ori e crescută artificial din pixul guvernanților așa cum s-a întâmplat și de când suntem noi la guvernare.” […] Ați afectat deja peste 60.000 de pensionari din minerit și din alte sectoare de activitate, care au primit acasă decizii de recalculare, cu pensii în minus, după zeci de ani de muncă în condiții extrem de grele, în grupele I și II de muncă. Și lor le-ați promis în campania electorală că vor beneficia de majorări ale punctajelor la pensii cu 50% și 25%. Rezultatul? Recalculările au dus la pensii mai mici. Acum toți pensionarii au luat drumul instanțelor. Vă dăm noi soluția! HG 291/2017 privind dreptul la pensie pentru grupele I-II trebuie abrogată! Sunteți aproape de colaps cu pensiile din Pilonul I, deși ați împrumutat de la începutul anului peste 3 miliarde de euro și nu vă opriți! […] |
Eu pot să înțeleg până la un punct că menirea Opoziției este de a contesta ce face Puterea. Pot să înțeleg jocurile politice pe care le faceți în acest sens.Dar vă atrag atenția că pentru pensionari nu e deloc o joacă să afirmați că nu mai sunt bani pentru plata pensiilor până la sfârșitul anului.
Pentru un pensionar a cărui sănătate sau chiar viață depinde de pensia care trebuie să vină lună de lună, nu e deloc o joacă când îi mințiți că nu mai ajung banii de pensii. Este o minciună iresponsabilă și vă rog să încetați să-i mai mințiți pe pensionari! V-ați făcut o dată de râs, când ați mai prevestit că nu vor mai fi bani de pensii decât până în luna noiembrie. Cât mai vreți să persistați în această minciună? Mai sunt câteva zile și intră în vigoare majorarea punctului de pensie cu 10%, de la 1.000 lei la 1.100 lei începând cu 1 iulie 2018! Tot de atunci se majorează și așa zisa pensie minimă de la 520 lei la 640 lei! O creștere de 23%. |
Textul moțiunii este corect în ceea ce privește neaplicarea legii privind majorarea punctului de pensii de la 1 ianuarie. Într-adevăr, Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice prevedea o mărire anuală de la 1 ianuarie, iar Guvernul a dat în noiembrie 2017 o Ordonanță de Urgență prin care s-a derogat de la această lege, urmând ca abia de la 1 iulie 2018 să fie efectuată o creștere:
Art. 102 (2)
Valoarea punctului de pensie se majorează anual cu 100% din rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat.
Articolul I
(1) Începând cu data de 1 iulie 2018, prin derogare de la prevederile art. 102 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, valoarea punctului de pensie se majorează cu 10% și este de 1.100 lei.(2) Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate, aprobată prin Legea nr. 196/2009, cu modificările ulterioare, în perioada 1 iulie- 31 decembrie 2018 nivelul indemnizației sociale pentru pensionari este de 640 lei.
Trebuie însă precizat că, așa cum sintetizează și datele Casei Naționale de Pensii Publice, punctul de pensie a fost majorat și în iulie 2017, tot prin derogare de la regula privind majorarea anuală, chiar dacă în ianuarie 2018 nu s-a mai aplicat regula dată de lege.
În ceea ce privește „colapsul” pensiilor din Pilonul I din textul moțiunii, aici situația este un pic mai complexă și merită detaliată.
În primul rând, banii din Pilonul 1 de pensii „se văd” în Bugetul Asigurărilor Sociale (BAS). Din 2008 (acesta cuprinde banii din sistemul public de pensii, dar și din sistemul de accidente de muncă și boli profesionale, acesta din urmă fiind însă sub 1% din totalul BAS), când a fost introdus și Pilonul 2, acest buget a avut în mod constant probleme de finanțare. În ultimii ani, banii strânși doar pentru BAS nu au fost suficienți, motiv pentru care s-au acordat constant subvenții din bugetul de stat pentru a suplimenta lipsa banilor de pensii. Evoluția arată astfel:
Notă: Sumele sunt exprimate în milioane lei. Sursa datelor: execuții bugetare, Ministerul Finanțelor Publice
După cum precizam, banii cu care suplimentează bugetul de pensii când nu sunt suficienți vin din Bugetul de stat. Bugetul de stat are și el un deficit, fapt pentru care se împrumută bani prin intermediul Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Afirmația din moțiune că de la începutul anului România s-a împrumutat cu peste 3 miliarde de euro și că nici nu se opresc este una adevărată – de la începutul anului, MFP a împrumutat doar de pe piețele externe 1.2 miliarde de dolari (7 iunie 2018) și 2 miliarde de euro (1 februarie 2018). Pe lângă aceste sume, există împrumuturi interne, prin emiterea de titluri de stat, a căror valoare este de peste 18 miliarde de lei doar în 2018. Dar este o exagerare alăturarea în acest context care sugerează că toate aceste împrumuturi sunt doar pentru acoperirea pensiilor, chiar dacă atunci când ne uităm la subvențiile de la bugetul de stat pe primele 5 luni, acestea au fost de 2.3 miliarde de lei.
Afirmația Vioricăi Dăncilă în această privință nu infirmă însă textul moțiunii – ea spune că mai sunt câteva zile și de la 1 iulie va crește și valoarea punctului de pensie, și valoarea pensii minime. Viorica Dăncilă are dreptate cu privire la cifrele prezentate, dar moțiunea nu făcea o afirmație diferită, ci preciza faptul că în loc ca acest lucru să aibă loc de la 1 ianuarie, potrivit legii, mărirea s-a reprogramat pentru 1 iulie 2018.
Viorica Dăncilă are dreptate și când amintește de faptul că opoziția a mai afirmat că nu sunt bani pentru pensii decât până în noiembrie. În septembrie 2017, Raluca Turcan afirma:
„Pensiile, care sunt promise acum multor oameni şi care din nefericire se pare că nu pot fi susţinute dincolo de luna noiembrie, sunt prevăzute a fi suportate exact din acumulările pe care le fac copiii acestor oameni.”
#2. Despre pilonul doi
Textul moțiunii | Discursul Vioricăi Dăncilă |
---|---|
Ne referim, în primul rând, la furtul premeditat al celor 43 de miliarde de lei acumulați din contribuțiile celor peste 7 milioane de români la Pilonul 2 de pensii. În vreme ce dumneavoastră vă străduiți să dați asigurări că nu veți fura economiile făcute vreme de 10 – 18 ani de către cele 7 milioane de angajați, Eugen Teodorovici spune că domnia sa face simulări la Ministerul de Finanțe, iar Olguța Vasilescu anunță că a „bătut în cuie” furtul acestor bani! Așa cum ați dat garanții că salariile nu vor scădea de la 1 ianuarie 2018, la fel ați dat asigurări că tăierea contribuțiilor la Pilonul 2, de la 6% la 3,75%, nu va aduce contribuții mai mici în conturile românilor! Iarăși ați mințit! Contribuțiile nominale au scăzut, de la 1 ianuarie 2018, cu cca. 12%, bani pe care i-ați direcționat către bugetul de stat, pentru a petici incompetența vădită a celui de-al treilea guvern PSD-ALDE. |
Nu s-a pus niciodată problema naționalizării Pilonului II de pensii – nici nu s-ar putea pentru că fondurile acumulate acolo aparțin românilor, iar dreptul la proprietate este garantat prin Constituție. […] Dar, da, vrem ca administratorii privați ai fondurilor din Pilonul II să fie într-un mediu concurențial real, astfel încât să fie determinați să obțină randamente cât mai bune și să perceapă comisioane cât mai mici pentru clienții lor. Acesta este interesul cetățenilor și asta ne dorim să facem în reformarea sistemului de pensii. |
Textul moțiunii face referire la situația Pilonului II de pensii administrate privat – datele Autorității de Supraveghere Financiară pentru mai 2018 confirmă o valoare totală a activului total de peste 43 miliarde de lei, contribuții a peste 7 milioane de participanți.
Dincolo de opiniile politice pe acest subiect, cert este că într-adevăr ministrul Muncii, Lia Olguța Vasilescu, a dat asigurări că valoarea nominală trimisă către Pilonul 2 nu va fi afectată de mutarea contribuțiilor de asigurări sociale de la angajator la angajat, chiar dacă procentul scade de la 6% la 3.75%. Potrivit acelorași date oficiale privind evoluția contribuțiilor la Pilonul 2 de pensii, situația viramentelor pentru primele luni din 2018 arată astfel:
Valoarea nominală virată către Pilonul 2 de pensii nu a scăzut față de lunile similare din 2017, ci chiar e într-o ușoară creștere (cu 5%). Însă, într-adevăr, dacă nu s-ar fi operat micșorarea procentului de la 6% la 3.75%, viramentele la pilonul 2 ar fi putut fi de 2.9 miliarde lei în loc de 1.8 miliarde lei pentru primele trei luni.
Actualizare: nu avem însa date defalcate pe ce se întâmplă la nivel individual
Viorica Dăncilă răspunde la aceste acuzații din moțiune spunând că nu s-a pus niciodată problema naționalizării pilonului 2 de pensii și că nici nu ar fi fost posibil tehnic vorbind, Constituția protejând proprietatea privată. Afirmația Vioricăi Dăncilă este una înșelătoare dacă ne gândim cel puțin la faptul că în vara anului 2017, ministrul Finanțelor propus vorbea după audierea sa în Parlament despre desființarea pilonului 2 de pensii. Dar, într-adevăr, nu s-a pus problema naționalizării pentru că există nu doar garanția constituțională în acest sens, ci și decizii ale Curții Constituționale în acest sens.
Însă aceasta aduce în discuție faptul că Guvernul își dorește ca administratorii de pensii private să fie într-un mediu concurențial care să îi determine să aibă randamente mari și comisioane mici. Felul în care pune alături posibilitatea ca cetățenii să poată opta pentru pilonul 1 sau pilonul 2 arată că Viorica Dăncilă vorbește de o comparație care nu e posibilă momentan, o competiție reală între cele două piloane nefiind posibilă pentru că statul nu investește acei bani – am verificat deja o afirmație similară de pe vremea lui Mihai Tudose, când am arătat de ce nu se poate face acest lucru.
Dar pentru că Viorica Dăncilă aduce în discuție cele mai bune randamente și comisioane, este important să precizăm că România stă deja foarte bine în această privință:
În ceea ce priveşte randamentul pilonului II de pensii, putem constata, uitându-ne pe datele celui mai recent raport Better Finance, că România se află pe locul doi la cea mai bună performanță în Europa, cu 5,23%, fiind întrecută numai de către Suedia.
Referitor la comisioane, consultând acelaşi raport, observăm un comision mediu de 0,58% în cazul României pentru anul 2016 – procent care nu poate fi considerat mare.
Concluzie
Ambele tabere comit inexactități și aduc în dezbatere jumătăți de adevăr și, în privința situației pensiilor, vorbesc uneori despre lucruri și perspective diferite.